Statut Branżowej Szkoły I stopnia nr 3
S T A T U T
BRANŻOWEJ SZKOŁY I STOPNIA nr 3
w Katowicach
I POSTANOWIENIA OGÓLNE
§1.
- Ilekroć w statucie mowa o „Szkole”, należy przez to rozumieć Branżowa Szkoła I Stopnia Nr 3 w Katowicach.
- Ilekroć w statucie mowa o rodzicach, należy przez to rozumieć również prawnych opiekunów.
- Nazwa szkoły brzmi: Branżowa Szkoła I Stopnia nr 3
- Szkoła wchodzi w skład Zespołu Szkół Handlowych im. Bolesława Prusa w Katowicach.
- Branżowa Szkoła I Stopnia mieści się w Katowicach przy ul. J. Hallera 60
- Szkoła jest prowadzona i finansowana przez Miasto Katowice.
- Nadzór pedagogiczny sprawuje Śląski Kurator Oświaty w Katowicach.
§2.
- Proces dydaktyczny w Branżowej Szkole I stopnia odbywa się zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej o ramowych planach nauczania.
- Branżowa Szkoła I stopnia kształci w zawodzie:
1) sprzedawca
i przygotowuje do egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie.
- Nauka w szkole trwa 3 lata.
- Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie, zwany dalej "egzaminem zawodowym"
z zakresu danej kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie przeprowadzany jest dla uczniów
i absolwentów Branżowej Szkoły I stopnia. - Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie umożliwia uzyskanie świadectwa potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie.
- Absolwenci Branżowej Szkoły I stopnia uzyskują świadectwo ukończenia szkoły, dyplom potwierdzający kwalifikacje w zawodzie zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Szczegółowe zasady przeprowadzania egzaminu zawodowego określają odrębne przepisy.
II CELE I ZADANIA
§3.Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa oświatowego oraz uwzględniające program wychowawczo-profilaktyczny szkoły, obejmujący treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, oraz treści i działania o charakterze profilaktycznym dostosowane do potrzeb rozwojowych uczniów, przygotowane w oparciu o przeprowadzoną diagnozę potrzeb i problemów występujących w społeczności szkolnej, skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców. Szkoła w szczególności realizuje następujące cele:
1. zapewnia teoretyczne i praktyczne przygotowanie uczniów do wykonywania wyuczonego zawodu;
2.umożliwia uczniom zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania dyplomu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie po zdaniu egzaminu.
3. przygotowuje uczniów do życia w społeczeństwie;
4.kształtuje i rozwija wśród uczniów cechy osobowości: przedsiębiorczość, kreatywność, samodzielność, a także umiejętności samokształcenia i doskonalenia się, skutecznego komunikowania się oraz nawiązywania kontaktów interpersonalnych;
5. umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia;
6. dostosowuje kierunki i treści kształcenia do wymagań rynku pracy oraz standardów i wymagań egzaminacyjnych;
7. realizuje działania dotyczące orientacji i informacji zawodowej oraz z zakresu przygotowania uczniów do wyboru drogi zawodowej i roli pracownika;
8. upowszechnia wiedzę ekologiczną wśród uczniów oraz kształtuje właściwe postawy wobec problemów ochrony środowiska;
9. sprawuje opiekę oraz zapewnia bezpieczeństwo uczniom w szkole podczas zajęć obowiązkowych poprzez pełnienie dyżurów nauczycielskich, monitorowanie przez wyznaczoną osobę z obsługi szkoły ewidencji osób wchodzących na teren placówki oraz stały nadzór przez prowadzących zajęcia;
10. zapewnia bezpieczeństwo poprzez zainstalowanie monitoringu wizyjnego, który obejmuje budynek oraz plac szkolny. Jego celem jest zapewnienie bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki oraz zabezpieczenie budynku przed innymi zagrożeniami;
11. zapewnia opiekę nad uczniami podczas zajęć poza terenem Szkoły oraz w trakcie wycieczek organizowanych przez Szkołę korzystając również z pomocy rodziców uczniów, opiekunów prawnych oraz wolontariuszy;
12. umożliwia uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, kształtuje postawy obywatelskie i patriotyczne ;
13. umożliwia rozwijanie szczególnych zainteresowań uczniów w zakresie wybranych przedmiotów nauczania;
14. zapewnia pomoc w nauce uczniom słabszym;
15. tworzy warunki umożliwiające kształcenie uczniów niepełnosprawnych oraz zapewnia szczególne formy opieki uczniom w wypadkach losowych.
16. Szkoła realizuje statutowe cele i zadania we współpracy z rodzicami, organizacjami i instytucjami społecznymi, gospodarczymi i kulturalnymi regionu. Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są:
1) obowiązkowe zajęcia edukacyjne, do których zalicza się zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia ogólnego i z zakresu kształcenia w zawodzie, w tym zajęcia praktyczne;
2) dodatkowe zajęcia edukacyjne, do których zalicza się:
a) zajęcia z języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany
w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
b) zajęcia, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania;
3) zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych;
4) zajęcia prowadzone w ramach kwalifikacyjnych kursów zawodowych;
5) zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
6) zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów.
Zajęcia wymienione w § 3 ustęp 16 punkt 3,5,6 mogą być prowadzone także z udziałem wolontariuszy.
17. Statutowe cele i zadania realizuje dyrektor, nauczyciele wraz z uczniami w procesie działalności lekcyjnej i pozaszkolnej, przy ścisłej współpracy z Radą Rodziców.
§4.
1. Dyrektor Szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale zwanemu dalej wychowawcą.
2. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności pożądane jest, by wychowawca prowadził swój oddział przez cały cykl nauczania.
3. Na dobór bądź zmianę nauczyciela, któremu dyrektor powierzy lub powierzył zadania wychowawcy, mogą mieć wpływ rodzice i uczniowie.
4. Rodzice zespołu klasowego w uzasadnionych przypadkach mogą wystąpić do dyrektora Szkoły lub Rady Pedagogicznej z wnioskiem o zmianę wychowawcy. Decyzję o zmianie wychowawcy podejmuje dyrektor Szkoły w oparciu o uchwałę Rady Pedagogicznej.
III. ORGANY SZKOŁY
§ 5.
Kompetencje Branżowej Szkoły I Stopnia nr 3 zawarte są w Statucie Zespołu Szkół Handlowych im. Bolesława Prusa.
IV. ORGANIZACJA SZKOŁY
§ 6.
1. Termin rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno- wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
2. Rok szkolny dzieli się na dwa semestry.
§ 7.
1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny, opracowany przez dyrektora na podstawie planu nauczania oraz planu finansowego Szkoły. Arkusz organizacji Szkoły zatwierdza organ prowadzący Zespół.
§ 8.
1. Podstawową jednostką organizacyjną Szkoły jest oddział.
2. Liczbę uczniów w oddziale określają odrębne przepisy.
§ 9.
1. Podstawowymi formami organizacji działalności Szkoły, zapewniającymi realizację statutowych celów i zadań są:
1) obowiązkowe zajęcia edukacyjne o charakterze dydaktyczno-wychowawczym prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym, których tygodniowy wymiar godzin obowiązujący dla danej klasy określa plan nauczania;
2) zajęcia dodatkowe określone w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania w Szkołach publicznych.
2. W Szkole mogą być organizowane nadobowiązkowe zajęcia pozalekcyjne służące pogłębianiu wiedzy i umiejętności uczniów oraz rozwijaniu ich zainteresowań, uzdolnień, samodzielności i aktywności, w wymiarze ustalonym przez dyrektora, stosownie do środków finansowych przydzielonych przez organ prowadzący na ten cel.
3. Obowiązkowe zajęcia edukacyjne zamieszczone w szkolnym planie nauczania realizowane są na terenie Szkoły. W uzasadnionych przypadkach, poszczególne zajęcia edukacyjne w ramach kształcenia zawodowego mogą być prowadzone na terenie innych jednostek organizacyjnych, w szczególności szkół wyższych, centrów kształcenia praktycznego i ośrodków dokształcania doskonalenia zawodowego, u pracodawców, oraz przez pracowników tych jednostek, na podstawie umowy zawartej pomiędzy Zespołem a daną jednostką.
4. Organizację stałych obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz nadobowiązkowych zajęć pozalekcyjnych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
V. ORGANIZACJA PRAKTYCZNEJ NAUKI ZAWODU
§ 10.
1. Praktyczna nauka zawodu organizowana jest przez szkołę, natomiast praktyczna nauka zawodu młodocianych pracowników przez pracodawcę, który zawarł z nimi umowę w celu przygotowania zawodowego.
2. Praktyczna nauka zawodu organizowana jest w formie zajęć praktycznych i praktyk zawodowych.
3. Zajęcia praktyczne są organizowane dla uczniów i młodocianych pracowników Branżowej Szkoły I Stopnia w celu opanowania przez nich umiejętności zawodowych, niezbędnych do podjęcia pracy w danym zawodzie.
4. Zajęcia praktyczne pozwalają uczniom zastosować i pogłębić zdobytą wiedzę oraz sprawdzić umiejętności zawodowe w rzeczywistych warunkach pracy.
5. Podmiot przyjmujący uczniów na zajęcia praktyczne zapewnia środki dydaktyczne oraz zapewnia warunki bhp i spełnia inne wymagania zgodnie z odrębnymi przepisami.
6.. Szczegółowe terminy praktyk zawodowych dla uczniów ustala, po konsultacji
z przedstawicielami zakładów pracy na dany rok szkolny, kierownik szkolenia praktycznego.
7.. Zakres wiadomości i umiejętności nabywanych przez uczniów na zajęciach praktycznych
oraz wymiar godzin tych zajęć określa program nauczania.
8. Dobowy wymiar godzin zajęć praktycznej nauki zawodu uczniów w wieku do lat 16 nie może przekroczyć 6 godzin, a uczniów w wieku powyżej 16 lat - 8 godzin.
9. Miejscami organizowania praktycznej nauki zawodu organizowanej przez szkołę są: pracownie zajęć praktycznych w szkole oraz zakłady pracodawców.
10. Praktyczna nauka zawodu organizowana przez szkołę w zakładach szkoleniowych odbywa się na podstawie umowy między szkołą i zakładem.
11. Umowa o praktyczną naukę zawodu - organizowana poza szkołą (zawierana przez Dyrektora Szkoły z podmiotem przyjmującym uczniów na praktyczną naukę zawodu) - powinna precyzować:
1)Nazwę i adres podmiotu przyjmującego uczniów na praktyczną naukę zawodu oraz miejsce jej odbywania.
2) Nazwę i adres szkoły kierującej uczniów na praktyczną naukę zawodu.
3)Zawód, w którym prowadzona będzie praktyczna nauka zawodu.
4) Listę uczniów.
5) Nazwę i numer realizowanego programu nauczania dla danego zawodu.
6) Formę praktycznej nauki zawodu (zajęcia praktyczne lub praktyka zawodowa).
7) Terminy rozpoczęcia i zakończenia.
8) Prawa i obowiązki stron.
9) Ewentualne dodatkowe ustalenia organizacyjne.
12. Prawa i obowiązki stron zawierających umowę o praktyczną naukę zawodu:
1)Szkoła nadzoruje realizację programu praktycznej nauki zawodu.
2)Szkoła akceptuje wyznaczonych instruktorów praktycznej nauki zawodu.
3) Szkoła współpracuje z podmiotem przyjmującym uczniów na praktyczną naukę zawodu.
4) Szkoła zapewnia ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków.
5) Pracodawca zapewnia warunki do realizacji praktycznej nauki zawodu: stanowiska z wyposażeniem, odzież, obuwie, pomieszczenia do przechowywania odzieży, pomieszczenia socjalne i urządzenia sanitarne.
6) Pracodawca wyznacza instruktorów praktycznej nauki zawodu.
7) Pracodawca zapoznaje uczniów z organizacją pracy, regulaminem pracy, zasadami bhp.
8) Pracodawca nadzoruje przebieg praktycznej nauki zawodu - współpracuje ze szkołą.
9) Pracodawca sporządza dokumentację powypadkową.
10) Pracodawca powiadamia szkołę o naruszeniu przez ucznia (młodocianego) regulaminu pracy.
13. Zajęcia praktyczne – ustalenia organizacyjne.
- Zajęcia praktyczne uczniów Branżowej Szkole I Stopnia odbywają się w wyznaczone przez szkołę dni.
- W czasie zajęć praktycznych uczeń zobowiązany jest prowadzić dzienniczek zajęć praktycznych, w którym zapisuje wykonywane czynności.
- Ocenę z zajęć praktycznych ustala się dwa razy do roku (śródroczna i roczna), którą wystawia kierownik szkolenia praktycznego, biorąc pod uwagę ocenę instruktora praktycznej nauki zawodu.
- W przypadku gdy uczeń Szkoły nie spełnia wymagań wiekowych dotyczących pracownika młodocianego, praktyczna nauka zawodu w zakładach pracy może być organizowana na podstawie pisemnej umowy między szkołą kierującą ucznia a podmiotem przyjmującym ucznia, „w celu przygotowania zawodowego”.
- W razie pojawienia się groźby wypowiedzenia młodocianemu umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego odbywanego w formie nauki zawodu, bądź niemożliwości kontynuowania praktycznej nauki zawodu w dotychczasowej formie z innych powodów, uczeń natychmiast zgłasza ten fakt kierownikowi szkolenia praktycznego .
- W przypadku przerwania nauki zawodu w celu przygotowania zawodowego i podjęcia jej w tym samym zawodzie u innego pracodawcy, czas poprzednio odbytej nauki wlicza się młodocianemu do okresu wymaganego do odbycia przygotowania zawodowego, pod warunkiem, że przerwa nie będzie dłuższa niż dwa tygodnie a ponadto:
- O każdej zmianie miejsca odbywania nauki zawodu, instruktora lub pracodawcy, uczeń ma obowiązek niezwłocznie powiadomić wychowawcę klasy i kierownika szkolenia praktycznego;
- Dłuższy od dwóch tygodni okres przerwy w odbywaniu praktycznej nauki zawodu może skutkować – w przypadku stwierdzenia winy ucznia i wyczerpania ze strony szkoły możliwości pomocy w znalezieniu nowego miejsca praktycznej nauki zawodu - skreśleniem z listy uczniów, zgodnie ze Statutem Szkoły;
- Jeżeli w czasie odbywania praktycznej nauki zawodu absencja ucznia:
1) przekroczy połowę przewidzianego czasu, jest on zobowiązany do odrobienia tych zajęć w całości w innym terminie i w formie, uzgodnionej z kierownikiem szkolenia praktycznego;
2) zaliczenie jest możliwe tylko w przypadku nieobecności usprawiedliwionej lub wynikającej z przyczyn losowych;
10) W przypadku, jeśli ocena z praktycznej nauki zawodu nie została wystawiona w terminie umożliwiającym promocję do klasy programowo wyższej, o formach i terminie zaliczenia tych zajęć decyduje Rada Pedagogiczna – na pisemny wniosek (z uzasadnieniem) ucznia lub kierownika szkolenia praktycznego.
§ 11.
1. Szczegółowe zasady wewnątrzszkolnego oceniania uczniów określone są w Statucie Zespołu Szkół Handlowych.
2. Zasady wydawania uczniom świadectw określają przepisy w sprawie wydawania oraz wzorów świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych, sposobu dokonywania ich sprostowań i wydawania duplikatów, a także zasad legalizacji dokumentów przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą oraz zasad odpłatności za wykonywanie tych czynności.
VI. NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY ZESPOŁU
§ 12.
Szczegółowe postanowienia dotyczące nauczycieli i innych pracowników Szkoły zawarte są w Statucie Zespołu.
VII. UCZNIOWIE ZESPOŁU
§ 13.
Szczegółowe postanowienia dotyczące uczniów Szkoły zawarte są w Statucie Zespołu.
VIII POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 14.
1. Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Pieczęć urzędowa Zespołu zawiera nazwę “Branżowa Szkoła I Stopnia nr 3”
§ 15.
1.Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Zasady prowadzenia przez Szkołę gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.
§ 16.
1. Baza materialna Szkoły, stanowi własność komunalną Miasta Katowice.
§ 17.
2. Zwierzchnikiem służbowym dyrektora jest Prezydent Miasta Katowice