Statut Branżowej Szkoły II Stopnia nr 3 w Katowicach
Statut Branżowej Szkoły II stopnia nr 3
w Katowicach
/tekst jednolity uwzględniający zmiany uchwalone do 4 grudnia 2020r. włącznie/
Statut opracowany został zgodnie z art. 72 ust. 1, 80 ust. 2 pkt 1 ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, z uwzg. art. 364 Przepisy wprowadzające Ustawę – Prawo Oświatowe
zawiera zmiany na podstawie uchwał Rady Pedagogiczne Zespołu z: 28.09.2020, 04.12.2020, 31.08.2021
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1.
1. Szkoła nosi nazwę: Branżowa Szkoła II stopnia nr 3 w Katowicach.
2. Siedzibą szkoły jest budynek przy ulicy Gen. Józefa Hallera 60 w Katowicach, 40-358 Katowice.
3. Ilekroć w statucie jest mowa o „Szkole” należy przez to rozumieć Branżową Szkołę II Stopnia nr 3 w Katowicach.
4. Szkoła jest jednostką finansów publicznych i prowadzi gospodarkę finansową według zasad określonych w odrębnych przepisach.
§ 2.
1. Organem prowadzącym Szkołę jest miasto Katowice.
2. Organem nadzoru pedagogicznego jest Śląski Kurator Oświaty w Katowicach.
3. Szkoła organizuje kształcenie w formie dziennej i stacjonarnej.
4. Ilekroć w statucie mowa bez bliższego określenia o rodzicach należy przez to rozumieć także opiekunów prawnych.
§ 3.
Szkoła kształci w zawodach:
1) technik handlowiec,
2) technik księgarstwa.
§ 4.
Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z ustawy z dnia 14 grudnia
2016 r. – Prawo światowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148 ze zm.), a w szczególności:
1) rozwija u słuchaczy poczucie odpowiedzialności, miłości Ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata;
2) przygotowuje słuchacza do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich
w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności;
3) wspiera słuchacza w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej;
4) kształtuje u słuchaczy postawy prospołeczne;
5) upowszechnia wśród słuchaczy wiedzę i umiejętności niezbędne do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej i światowej;
6) upowszechnia wśród słuchaczy wiedzę o zasadach zrównoważonego rozwoju oraz kształtuje postawy sprzyjające jego wdrażaniu w skali lokalnej, krajowej i globalnej;
7) kształtuje u słuchaczy postawy przedsiębiorczości i kreatywności sprzyjające aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym;
8) przygotowuje słuchaczy do wyboru dalszego kierunku kształcenia;
9) zapewnia warunki do rozwoju zainteresowań i uzdolnień słuchaczy;
10) upowszechnia wśród słuchaczy wiedzę o bezpieczeństwie oraz kształtuje właściwe postawy wobec zagrożeń, w tym związanych z korzystaniem z technologii informacyjno - komunikacyjnych, i sytuacji nadzwyczajnych;
11) kształtuje u słuchaczom umiejętność sprawnego posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi;
12) udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
13) umożliwia słuchaczy podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej.
§ 5.
Szkoła realizuje cele i zadania poprzez:
1) stosowanie w procesie kształcenia innowacyjnych rozwiązań programowych, organizacyjnych i metodycznych;
2) uwzględnianie w swojej działalności indywidualnych potrzeb emocjonalnych
i poznawczych słuchaczy;
3) dostosowanie metod pracy do wieku i naturalnej aktywności słuchaczy;
4) dostarczanie słuchaczom pozytywnych wzorców zachowania;
5) umożliwienie słuchaczom poznawania świata w jego jedności i złożoności, wspomaganie samodzielności uczenia się, rozbudzanie ciekawości poznawczej oraz motywacji do dalszej nauki;
6) zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki;
7) umożliwienie słuchaczom udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu słuchaczy w życiu społecznym i zawodowym;
8) umożliwienie słuchaczom szczególnie uzdolnionym realizowania indywidualnych programów nauczania oraz ukończenia branżowej szkoła w skróconym czasie;
9) stosowanie systemu pomocy dla słuchaczy ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej;
10) stałe podnoszenie jakości pracy branżowej szkoły poprzez:
a) uczestnictwo nauczycieli i innych pracowników branżowej szkoły w różnych formach doskonalenia zawodowego,
b) stosowanie technik informatycznych i systematyczne unowocześnianie bazy branżowej szkoły,
c) systematyczne badanie osiągnięć słuchaczy,
d) monitorowanie i ewaluację poziomu i efektywności pracy branżowej szkoły.
§ 6.
Szkoła realizuje swoje zadania we współpracy:
1) ze słuchaczami, a w przypadku niepełnoletnich słuchaczy ich rodzicami;
2) z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi;
3) z innymi szkołami i placówkami systemu oświaty;
4) z instytucjami kultury;
5) z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy
z dnia 24 kwietnia r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U.
z 2019 r. poz. 688), których celem statutowym jest w szczególności działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
Rozdział 2.
Organy branżowej szkoły
§ 7.
Organami Szkoły są:
1) Dyrektor,
2) Rada Pedagogiczna,
3) Samorząd Słuchaczy.
§ 8.
Dyrektor Szkoły:
1) kieruje działalnością szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz;
sprawuje nadzór pedagogiczny;
2) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących;
3) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły;
4) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa słuchaczom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę;
5) współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych;
6) stwarza warunki do działania w szkole: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, opiekuńczej oraz innowacyjnej szkoły;
7) odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego słuchacza;
8) przewodniczy Radzie Pedagogicznej;
9) wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej, podjętych w zakresie jej kompetencji stanowiących, niezgodnych z przepisami prawa i niezwłocznie zawiadamia o tym organ sprawujący nadzór pedagogiczny;
10) jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w branżowej szkole nauczycieli
i pracowników niebędących nauczycielami i decyduje w sprawach:
11) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
12) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym
pracownikom szkoły;
13) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, w sprawach
odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły;
14) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
§ 9.
1. Dyrektor w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną
i Samorządem Słuchaczy.
2. Dyrektor przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły.
3. W przypadku nieobecności Dyrektora zastępuje go wicedyrektor, a jeżeli nie utworzono stanowiska wicedyrektora - inny nauczyciel szkoły wyznaczony przez organ prowadzący.
§ 10.
1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących kształcenia i opieki.
2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą: dyrektor oraz wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole.
3. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby
zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
§ 11.
1. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor.
2. Zebrania Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze w związku z klasyfikowaniem i promowaniem słuchaczy oraz w miarę bieżących potrzeb.
3. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny z inicjatywy Dyrektora, organu prowadzącego szkołę, albo co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
4. Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem Rady Pedagogicznej.
§ 12.
1. Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów
w obecności co najmniej połowy jej członków.
2. Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane w sprawach związanych z osobami pełniącymi funkcje kierownicze w szkole lub w sprawach związanych
z opiniowaniem kandydatów na takie stanowiska podejmowane są w głosowaniu tajnym.
3. Osoby biorące udział w zebraniu Rady Pedagogicznej są zobowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste słuchaczy, a w przypadku słuchaczy niepełnoletnich - ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników branżowej szkoły.
§ 13.
1.Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
1) uchwalanie statutu branżowej szkoły oraz dokonywanie w nim zmian;
2) zatwierdzanie planów pracy szkoły;
3) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji słuchaczy;
4) podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w szkole;
5) ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
6) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad branżową szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny,
w celu doskonalenia pracy szkoły.
2. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) organizację pracy branżowej szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy plan zajęć edukacyjnych;
2) projekt planu finansowego branżowej szkoły;
3) wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
4) propozycje Dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych
i opiekuńczych.
5) Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w szkole.
§ 14
1.W szkole działa Samorząd Słuchaczy, zwany dalej „Samorządem”.
2. Zasady wybierania i działania Samorządu określa regulamin uchwalany przez ogół słuchaczy w głosowaniu tajnym, równym i powszechnym.
3. Samorządu jest reprezentantem ogółu słuchaczy.
4. Regulamin Samorządu nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.
5. Samorząd może przedstawiać Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi wnioski
i opinie we wszystkich sprawach, w szczególności dotyczących podstawowych praw słuchaczy, takich jak:
1) prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem
i stawianymi wymaganiami;
2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
3) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;
4) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami oraz możliwościami organizacyjnymi
i w porozumieniu z Dyrektorem;
5) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu;
6. Samorząd w porozumieniu z dyrektorem może podejmować działania z zakresu wolontariatu.
7. Wolontariusze realizują działania pod kierunkiem opiekuna wolontariatu.
8.Opiekun wolontariatu informuje wolontariuszy o przysługujących im prawach, zasadach obowiązujących w miejscu realizacji działań oraz warunkach bezpieczeństwa
i higieny podczas ich realizacji.
9. Samorząd może ze swojego składu wyłonić radę wolontariatu.
§ 15
1.Organy szkoły informują się wzajemnie o wydanych zarządzeniach albo podjętych uchwałach.
2. Każdy organ może włączyć się do rozwiązywania konkretnych problemów szkoły, przedstawiając opinię lub stanowisko w danej sprawie, nie naruszając kompetencji organu uprawnionego do rozwiązania danego problemu.
3. Kolegialne organy szkoły mogą zapraszać na swoje posiedzenia przedstawicieli innych organów w celu wymiany informacji i poglądów.
§ 16
1.W przypadku sporu między organami szkoły powołuje się zespół mediacyjny.
2. W skład zespołu mediacyjnego wchodzą po jednym przedstawicielu każdego
z organów będących w sporze, oraz jako przewodniczący, przedstawiciel organu, który nie pozostaje w sporze, a gdy wszystkie organy branżowej szkoły pozostają w sporze - osoba wskazana przez organ prowadzący.
3. Zespół mediacyjny dąży do polubownego zakończenia sporu.
4. Jeśli spór nie zostanie zakończony polubownie w terminie trzech dni od powołania zespołu mediacyjnego, spór rozstrzyga zespół mediacyjny uwzględniając zgodne stanowiska organów będących w sporze.
5. Zespół mediacyjny podejmuje rozstrzygnięcia zwykłą większością głosów.
Rozdział 3.
Organizacja pracy szkoły
§ 17
Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział.
§ 18
1.Oddziałem opiekuje się nauczyciel – opiekun oddziału.
2. Funkcję opiekuna oddziału powierza Dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
§ 19
1. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
2. Przerwy międzylekcyjne organizowane są z uwzględnieniem opinii Samorządu Słuchaczy.
§ 20
1.Szczegółową organizację nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez Dyrektora, z uwzględnieniem ramowego planu nauczania.
2. Dyrektor ustala tygodniowy lub semestralny rozkład zajęć edukacyjnych, określający organizację zajęć, na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji oraz z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
3. W okresie czasowego ograniczenia działalności szkół możliwe jest prowadzenie kształcenia na odległość zgodnie z wytycznymi/procedurami wprowadzonymi przez dyrektora szkoły.
§ 21
1. W szkole działa biblioteka szkolna.
2. Zadaniem biblioteki szkolnej jest:
1) gromadzenie i udostępnianie podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych oraz innych materiałów bibliotecznych;
2) tworzenie warunków do efektywnego posługiwania się technologiami informacyjno -komunikacyjnymi;
3) rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań słuchaczy oraz pogłębianie
u słuchaczy nawyku czytania i uczenia się;
4) organizowanie różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną słuchaczy, w tym w zakresie podtrzymywania tożsamości narodowej i językowej słuchaczy należących do mniejszości narodowych, mniejszości etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym.
3. Biblioteka szkolna działa na podstawie regulaminu biblioteki, który określa m.in. prawa i obowiązki osób korzystających ze zbioru biblioteki.
4. Godziny pracy biblioteki szkolnej są dostosowane do potrzeb słuchaczy.
§ 22
Szkoła zapewnia bezpieczeństwo słuchaczom:
1) w czasie pobytu w szkole poprzez:
a) dyżury nauczycieli i innych pracowników w budynku i jego otoczeniu zgodnie
z ustalonym harmonogramem dyżurów,
b) prowadzenie wszelkich zajęć pod nadzorem upoważnionych do tego osób,
2) w czasie pobytu poza szkołą poprzez:
a) przydzielanie opiekunów zajęć praktycznych, praktyk zawodowych,
b) zaopatrzenie słuchaczy w odpowiednie urządzenia, sprzęt i środki ochrony indywidualnej podczas prac na rzecz branżowej szkoły lub środowiska.
§ 23
Wejście na teren szkoła zabezpiecza się w sposób uniemożliwiający przebywanie na tym terenie osób nieuprawnionych.
§ 24
Branżowa szkoła prowadzi działania profilaktyczne polegające na:
1) szkoleniu wszystkich pracowników w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i higieny
w szkole oraz udzielania pierwszej pomocy;
2) informowaniu słuchaczy o zasadach bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujących
w szkole.
Rozdział 4.
Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego
§ 25
W szkole słuchacz w trakcie nauki otrzymuje oceny:
1) bieżące;
2) klasyfikacyjne:
a) semestralne,
b) końcowe.
§ 26
W szkole nie ocenia się zachowania słuchacza.
§ 27
1. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
1) formułowanie przez nauczycieliwymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez słuchacza poszczególnych semestralnych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych
i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
2) ustalanie bieżących i semestralnych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych
i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
3) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
4) ustalanie warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane semestralnych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych;
2. Nauczycielena początku każdego semestru informują słuchaczy o:
1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania semestralnych ocen klasyfikacyjnych;
2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych słuchaczy;
3) warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana semestralna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych.
§ 28
1. Nauczycieljest obowiązany indywidualizować pracę ze słuchaczem na zajęciach edukacyjnychodpowiednio do potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych słuchacza.
2. Nauczycieljest obowiązany dostosować wymagania edukacyjne, do indywidualnych potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych słuchacza.
§ 29
Dyrektor szkoły zwalnia słuchacza z realizacji niektórych obowiązkowych zajęć edukacyjnychze względu na stan zdrowia, specyficzne trudności w uczeniu się, niepełnosprawność, posiadane kwalifikacje i doświadczenie zawodowe lub zrealizowanie danych obowiązkowych zajęć edukacyjnychna wcześniejszym etapie edukacyjnym, w przypadkach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 44zb ustawy o systemie oświaty.
§ 30
W szkole oceny są jawne dla słuchacza, a nauczyciel uzasadnia ocenę.
§ 31
Sprawdzone i ocenione pisemne prace słuchacza są udostępniane słuchaczowi.
§ 32
Na wniosek słuchacza, szkoła udostępnia dokumentację przebiegu nauczania dotyczącą:
1) egzaminu klasyfikacyjnego,
2) egzaminu semestralnego,
3) egzaminu poprawkowego,
4) zastrzeżeń do semestralnej oceny klasyfikacyjnej.
§ 33
W przypadku niepełnoletniego ucznia wszystkie informacje dotyczące oceniania, klasyfikowania i promowania są przekazywane rodzicom lub prawnym opiekunom słuchacza.
§ 34
1.W słuchacz podlega klasyfikacji:
1) semestralnej;
2) końcowej.
2. Klasyfikacja semestralna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych słuchacza
z obowiązkowych zajęć edukacyjnychw danym semestrze oraz ustaleniu semestralnych ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć.
3. Na klasyfikację końcową składają się:
1) semestralne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnychustalone
w semestrze programowo najwyższym,
2) semestralne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w semestrach programowo niższych.
4. Klasyfikacji końcowej dokonuje się w semestrze programowo najwyższym.
§ 35
1.Semestralne oceny klasyfikacyjne ustala się po przeprowadzeniu egzaminów semestralnych z poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Egzaminy semestralne przeprowadzają nauczycieleprowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne.
1) Egzaminy z obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
2) W każdym semestrze przeprowadza się także egzaminy semestralne z zakresu kształcenia zawodowego, w którym kształci się słuchacz, w formie pisemnej z dwóch wiodących zajęć edukacyjnych, a z pozostałych w formie ustalonej przez Radę Pedagogiczną tj. w formie pisemnej, ustnej lub zadań praktycznych.
2. Do egzaminu semestralnego dopuszcza się słuchacza, który uczęszczał na poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjneprzewidziane w danym semestrze,
w wymiarze co najmniej połowy czasu przeznaczonego na każde z tych zajęć, oraz otrzymał
z tych zajęć oceny uznane za pozytywne w ramach wewnątrzszkolnego oceniania.
3. Egzaminy semestralne przeprowadza się w terminach określonych w planie pracy szkoły na dany rok szkolny. Nauczycieleprowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjnena początku każdego semestru informują słuchaczy o terminach egzaminów semestralnych.
4. Na miesiąc przed terminem egzaminu semestralnego nauczycieleprowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjneinformują słuchacza czy spełnia warunki dopuszczenia do egzaminu semestralnego.
5. Słuchacz, który z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpił do egzaminu semestralnego w terminie, o którym mowa w ust. 3, zdaje ten egzamin w terminie dodatkowym, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
6. Ustalona w wyniku egzaminu semestralnego semestralna ocena klasyfikacyjna
z obowiązkowych zajęć edukacyjnychjest ostateczna, z zastrzeżeniem § 45 ust. 1.
7. Egzamin semestralny w formie pisemnej przeprowadza się na podstawie zadań przygotowanych przez nauczyciela prowadzącego dane zajęcia edukacyjne.
§ 36
1.Egzamin klasyfikacyjny, o którym mowa w art. 37ust. 4, art. 115ust. 3, art. 164ust. 3 i 4 ustawy - Prawo oświatowe, przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły.
2. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia semestralnych zajęć dydaktycznych. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się ze słuchaczem, a w przypadku niepełnoletniego słuchacza - również
z jego rodzicami.
3. Słuchacz, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w terminie ustalonym zgodnie z ust. 2, może przystąpić do niego
w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora branżowej szkoły.
4. Ocena ustalona w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego jest ostateczna, z zastrzeżeniem § 45 ust. 1.
5. Dla słuchacza nieklasyfikowanego z zajęć prowadzonych w ramach praktycznej nauki zawodu z powodu usprawiedliwionej nieobecności szkołaorganizuje zajęcia umożliwiające uzupełnienie programu nauczania i ustalenie semestralnej oceny klasyfikacyjnej z zajęć prowadzonych w ramach praktycznej nauki zawodu.
§ 37
1.W branżowej szkole oceny bieżące,klasyfikacyjne i końcowe z obowiązkowych zajęć edukacyjnychustala się według następującej skali ocen:
1) celujący;
2) bardzo dobry;
3) dobry;
4) dostateczny;
5) dopuszczający;
6) niedostateczny.
2. Oceny bieżące mogą być różnicowane dodatkowo poprzez stosowanie znaków"+"
i "-".
§ 38
1. Słuchacz otrzymuje oceny bieżące na podstawie:
1) wypowiedzi ustnych;
2) prac pisemnych;
3) aktywności w czasie zajęć edukacyjnych;
4) działań dodatkowych, specyficznych dla określonych zajęć edukacyjnych.
§ 39
1. Słuchacz, który w wyniku klasyfikacji semestralnej otrzymał negatywną semestralną ocenę klasyfikacyjną z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może przystąpić do egzaminu poprawkowego z tych zajęć. Egzaminy poprawkowe są przeprowadzane po każdym semestrze.
2.Egzamin poprawkowy przeprowadza nauczycielprowadzący dane obowiązkowe zajęcia edukacyjne.
3.Semestralna ocena klasyfikacyjna z obowiązkowych zajęć edukacyjnychustalona
w wyniku egzaminu poprawkowego jest ostateczna, z zastrzeżeniem § 45 ust. 1.
4. Słuchacz, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji na semestr programowo wyższy.
§ 40
1. Słuchacz może zgłosić zastrzeżenia do dyrektora branżowej szkoły, jeżeli uzna, że semestralna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
2. Zastrzeżenia, o których mowa w ust. 1, zgłasza się od dnia ustalenia semestralnej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, nie później jednak niż w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia semestralnych zajęć dydaktycznych.
3.W przypadku stwierdzenia, że semestralna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor powołuje komisję, która, przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności słuchacza oraz ustala semestralną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych.
4. Ustalona przez komisję, o której mowa w ust. 3, semestralna ocena klasyfikacyjna
z zajęć edukacyjnych nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem negatywnej semestralnej oceny klasyfikacyjnej,
o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 44zb, z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem art. 44y ust. 1.
5. Słuchacz, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu,
o którym mowa w ust. 3, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego
w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły w uzgodnieniu ze słuchaczem, a w przypadku niepełnoletniego słuchacza - również z jego rodzicami.
6. Przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio w przypadku semestralnej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych ustalonej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni roboczych od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku ocena ustalona przez komisję, o której mowa w ust. 3, jest ostateczna.
§ 41
1.Słuchacz otrzymuje promocję na semestr programowo wyższy, jeżeli:
1) ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnychotrzymał pozytywne semestralne oceny klasyfikacyjne;
2) przystąpił ponadto do egzaminu zawodowego, jeżeli egzamin ten był przeprowadzany
w danym semestrze.
2. Słuchacza, który nie otrzymał promocji na semestr programowo wyższy, dyrektor szkołyskreśla w drodze decyzji z listy słuchaczy.
3. W przypadkach losowych lub zdrowotnych, dyrektorszkoły, na pisemny wniosek słuchacza, może wyrazić zgodę na powtarzanie semestru. Słuchacz może powtarzać semestr jeden raz w okresie kształcenia w danej szkole.
4. Wniosek, o którym mowa w ust. 3, słuchacz składa do dyrektora szkoły, nie później niż w terminie 7 dni od dnia podjęcia przez radę pedagogiczną uchwały w sprawie klasyfikacji i promocji słuchaczy.
5. Niepełnoletni słuchacz, który nie otrzymał promocji na semestr programowo wyższy, powtarza ten semestr.
§ 42
Słuchacz otrzymuje świadectwo ukończenia szkoły, jeżeli:
1) w wyniku klasyfikacji końcowej otrzymał ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnychpozytywne końcowe oceny klasyfikacyjne, oraz
2) przystąpił do egzaminu zawodowegoze wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych
w zawodzie.
Rozdział 5.
Organizacja kształcenia zawodowego
§ 43
1. Praktyczna nauka zawodu jest organizowana w formie zajęć praktycznych, praktyk zawodowych.
2. Praktyczna nauka zawodu może odbywać się u pracodawców, w centrach kształcenia zawodowego, warsztatach szkolnych, pracowniach szkolnych i placówkach kształcenia ustawicznego.
3.Zajęcia praktyczne organizuje się dla słuchaczy w celu opanowania przez nich umiejętności zawodowych niezbędnych do podjęcia pracy w danym zawodzie, a w przypadku zajęć praktycznych odbywanych u pracodawców, w celu zastosowania i pogłębienia zdobytej wiedzy i umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy.
4.Praktyki zawodowe organizuje się dla słuchaczy w celu zastosowania i pogłębienia zdobytej wiedzy i umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy.
5.Zajęcia praktyczne u pracodawców, odbywają się na podstawie umowy o praktyczną naukę zawodu, zawartej między dyrektorem szkoły a pracodawcą przyjmującym słuchaczy na praktyczną naukę zawodu.
6.Praktyki zawodowe organizowane u pracodawców, odbywają się na podstawie umowy
zawartej pomiędzy dyrektorem szkoły a pracodawcą przyjmującym słuchaczy na praktyczną naukę zawodu w formie praktyk zawodowych.
7.Zajęcia praktyczne organizuje się w czasie trwania zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
8.Praktyki zawodowe uczniów mogą być organizowane w czasie całego roku szkolnego,
w tym również w okresie ferii letnich.
9.Wiedzę, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne nabywane przez uczniów podczas zajęć praktycznych i praktyk zawodowych oraz wymiar godzin tych zajęć i praktyk określa program nauczania dla danego zawodu.
Rozdział 6.
Przyjmowanie uczniów do szkoły
§ 44
1.Kandydatami do branżowej szkoły II stopnia są absolwenci branżowej szkoły I stopnia, którzy zdali egzamin potwierdzający kwalifikację wspólną dla zawodu,
w którym kształci branżowa szkoła II stopnia.
2. Rekrutacja odbywa się zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa.
3. Szczegółowe zasady rekrutacji słuchaczy określa Regulamin rekrutacji.
Rozdział 7.
Słuchacze szkoły
§ 45
Słuchacz ma prawo do:
1) podmiotowego i równego traktowania;
2) poszanowania godności i nietykalności osobistej;
3) bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w branżowej szkole;
4) uzyskania na początku roku szkolnego informacji na temat programu nauczania
i wymagań edukacyjnych z poszczególnych zajęć edukacyjnych;
5) właściwie zorganizowanego, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej, procesu dydaktyczno-wychowawczego;
6) jawnej i umotywowanej oceny;
7) odpoczynku w czasie przerw międzylekcyjnych oraz w czasie przerw świątecznych
i ferii;
8) korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
9) swobodnego i jawnego wyrażania opinii dotyczących życia branżowej szkoły,
z poszanowaniem dóbr osobistych innych osób;
10) korzystania ze sprzętu szkolnego oraz wszystkich pomieszczeń zgodnie z ich przeznaczeniem i obowiązującymi regulaminami;
11) rozwijania swoich zainteresowań i zdolności;
12) uczestnictwa w imprezach szkolnych;
13) w przypadku naruszenia praw słuchacza, słuchacz lub rodzice słuchacza niepełnoletniego mogą złożyć skargę do Dyrektora.
§ 46
Słuchacz ma obowiązek:
1) przestrzegać postanowień statutu szkoły oraz obowiązujących w szkole regulaminów;
2) systematycznie uczęszczać na zajęcia edukacyjne oraz aktywnie w nich uczestniczyć nie zakłócając ich przebiegu;
3) chronić własne życie, zdrowie, przestrzegać zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
4) godnie reprezentować szkołę ;
5) odnosić się z szacunkiem do członków społeczności szkolnej;
6) dbać o ład, porządek oraz mienie szkolne, własne i innych;
7) nie korzystać z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych w czasie zajęć edukacyjnych.
§ 47
Słuchacz może otrzymać nagrodę za:
1) aktywność społeczną, w tym na rzecz środowiska szkolnego, w szczególności w formie wolontariatu;
2) osiągnięcia w nauce, sporcie.
§ 48
Ustala się następujące rodzaje nagród:
1) pochwała;
2) dyplom uznania;
3) nagroda rzeczowa.
§ 49
1.Słuchacz podlega karze za naruszenie obowiązujących w szkole przepisów.
2. Kara powinna być adekwatna do popełnionego naruszenia.
3. Karę wymierza Dyrektor na wniosek opiekuna oddziału.
4. O zastosowanej karze zawiadamia się słuchacza lub rodziców niepełnoletniego słuchacza.
§ 50
Ustala się następujące rodzaje kar:
1) upomnienie;
2) nagana;
3) skreślenie z listy słuchaczy.
§ 51
1.Słuchacz ma prawo odwołania się od nałożonej kary.
2. Odwołanie składa słuchacz lub rodzic/opiekun prawny niepełnoletniego słuchacza do dyrektora, na piśmie w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania informacji o wymierzeniu kary.
§ 52
1.Dyrektor na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii Samorządu, może skreślić słuchacza z listy słuchaczy w przypadku rażącego naruszenia obowiązujących w branżowej szkole przepisów lub popełnienia przez słuchacza czynu zabronionego w rozumieniu przepisów kodeksu karnego - jeżeli dalszy pobyt słuchacza
w branżowej szkole stanowi poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa słuchaczy lub pracowników branżowej szkoły albo ma demoralizujący wpływ na słuchaczy.
2. Od decyzji, o której mowa w ust. 1, słuchaczowi przysługuje odwołanie zgodnie
z przepisami ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 256).
Rozdział 8.
Nauczyciele i inni pracownicy branżowej szkoły
§ 53
W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracji
i obsługi.
§ 54
Do zakresu zadań nauczyciela należy:
1) zapewnienie bezpieczeństwa słuchaczom w trakcie zajęć organizowanych przez branżową szkołę;
2) planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć edukacyjnych;
3) dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki;
4) kierowanie się dobrem słuchacza i troską o jego zdrowie z poszanowaniem godności osobistej;
5) wspieranie każdego słuchacza, w tym słuchacza niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa słuchacza w życiu szkoły oraz środowiska lokalnego;
6) kształtowanie u słuchaczy szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw, właściwych postaw obywatelskich, patriotycznych i prospołecznych, zgodnych
z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni miedzy ludźmi różnych narodów, ras
i światopoglądów;
7) poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą,
w ramach doskonalenia zawodowego – zgodnie z potrzebami szkoły,
8) diagnozowanie potrzeb i możliwości słuchacza oraz indywidualizowanie pracy,
9) wspieranie każdego słuchacza w jego rozwoju.
§ 55
Do zadań opiekuna oddziału należy:
1) opieka nad oddziałem;
2) prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania;
3) informowanie słuchaczy lub rodziców słuchaczy niepełnoletnich o postępach edukacyjnych;
4) monitorowanie frekwencji słuchaczy.
§ 56
Nauczyciel bibliotekarz:
1) zgodnie z potrzebami czytelików gromadzi zbiory biblioteki dokonując ich ewidencji oraz opracowania bibliotecznego;
2) udostępnia zbiory biblioteczne;
3) rozbudza i rozwija potrzeby czytelnicze słuchaczy związane z nauką i indywidualnymi zainteresowaniami;
4) udziela informacji bibliotecznych, informuje o nowych nabytkach lub materiałach szczególnie wartościowych;
5) udziela pomocy nauczycielom w ich pracy dydaktyczno-opiekuńczej;
6) przeprowadza analizy stanu czytelnictwa;
7) opracowuje roczne plany pracy biblioteki uwzględniając wnioski nauczycieli, wychowawców i zespołów samokształceniowych;
8) systematycznie zabezpiecza zbiory przed zbyt szybkim zużyciem;
9) dokonuje selekcji materiałów zbędnych lub zniszczonych prowadząc odpowiednią dokumentację.
§ 57
1.W szkole zatrudnia się pedagoga lub psychologa.
2. Do zadań pedagoga lub psychologa należy w szczególności:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych, w tym diagnozowania indywidualnych potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych słuchaczy w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień słuchaczy oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu słuchaczy, w tym barier
i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie słuchacza i jego uczestnictwo w życiu szkoły;
2) diagnozowanie sytuacji środowiskowych słuchaczy w celu wspierania ich
w rozwiązywaniu problemów;
3) udzielanie słuchaczom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów słuchaczy;
5) inicjowanie różnych form pomocy słuchaczom adekwatnych do potrzeb;
6) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
7) wspieranie nauczycieli, opiekunów oddziałów i innych specjalistów w zakresie:
a) rozpoznawania indywidualnych potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych słuchaczy,
b) udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej.
§ 58
1.Zadaniem pracowników administracji i obsługi jest zapewnienie sprawnego działania szkoły, utrzymanie budynku szkoły i jego otoczenia w stanie zapewniającym bezpieczeństwo słuchaczy, dbanie o ład i czystość w budynku szkolnym i wokół niego.
2. Szczegółowy zakres obowiązków pracowników, o którym mowa w ust.1 ustala dyrektor.
§ 59
Statut szkołyznajduje się na stronie internetowej Szkoły oraz w bibliotece szkolnej i jest udostępniany na życzenie wszystkich zainteresowanych stron.
§ 60
Statut Branżowej Szkoły II Stopnia nr 3 w Katowicach wchodzi w życie z dniem 1 września 2020 roku.