DRUKUJ
2021-04-12

Regulamin Rady Pedagogicznej

REGULAMIN RADY PEDAGOGICZNEJ

w Zespole Szkół Handlowych im. Bolesława Prusa w Katowicach

 

Uchwalono na podstawie:

  1. art. 69 - 74 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. 2019, poz.1148 z póź. zmian.)
  2.  § 9 ust.3 pkt. 15 Statutu Zespołu Szkół Handlowych im. Bolesława Prusa w Katowicach

 

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§ 1

  1. Niniejszy regulamin określa zadania, organizację i tryb pracy Rady Pedagogicznej
    w Zespole Szkół Handlowych im. B. Prusa w Katowicach.

 

  1. Ilekroć w niniejszym regulaminie jest mowa o:

 

  1. ustawie– należy przez to rozumieć ustawę z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe
  2. szkole –należy przez to rozumieć Zespół Szkół Handlowych im. B. Prusa
    w Katowicach
  3. statucie– należy przez to rozumieć Statut Zespołu Szkół Handlowych
  4. nauczycielu– należy przez to rozumieć także wychowawcę i innego pracownika pedagogicznego,
  5. organie prowadzącym– należy przez to rozumieć Miasto Katowice
  6. organie nadzorującym– należy przez to rozumieć Kuratorium Oświaty
    w Katowicach

§ 2

 

Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoływ zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.

 

§ 3

 

Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor szkoły.

§ 4

 

W skład Rady Pedagogicznej wchodzą:

  1. Dyrektor szkoły,
  2. wszyscy nauczycielezatrudnieni w szkole.

 

Rozdział II

Kompetencje Rady Pedagogicznej

 

§ 5

 

  1. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należą w szczególności:
  2. zatwierdzanie planów pracy szkoły,
  3. podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów i słuchaczy,
  4. wyrażenie zgody na egzaminy klasyfikacyjne z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności na zajęciach,
  5. warunkowe promowanie do klasy programowo wyższej,
  6. podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych, po zaopiniowaniu ich projektów przez Radę Rodziców
  7. ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
  8. ustalenie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły,
  9. podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów, słuchaczy,
  10. ustalanie regulaminu swojej działalności,
  11. uchylanie, zatwierdzanie statutu i zmian w statucie,
  12. zatwierdzanie kandydatury ucznia do wniosku o przyznanie stypendium Prezesa Rady Ministrów,
  13. przedstawienie Kuratorowi Oświaty wniosku o przyznanie uczniowi stypendium ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

 

  1. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
    1. organizację pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych,
    2. organizację kwalifikacyjnych kursów zawodowych,
    3. projekt planu finansowego,
    4. wnioski dyrektora o przyznanie nagród, odznaczeń i innych wyróżnień,
    5. propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac

        i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,

  1. uzgadnianie programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły,
  2. ustalenie dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych,
  3. wyznaczanie na początku etapu edukacyjnego dla danego oddziału przedmiotów, ujętych w planie nauczania w zakresie rozszerzonym,
  4. nadanie imienia szkole,
  5. opiniowanie kandydatur na stanowiska kierownicze w szkole,
  6. delegowanie przedstawiciela rady do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora szkoły,
  7. ocenę pracy dyrektora szkoły,
  8. wniosek o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w szkole,
  9. zgłaszanie i opiniowanie kandydatów na członków komisji dyscyplinarnych dla nauczycieli,
  10. wysokość i warunki przyznania szkolnego stypendium lub nagród za wyniki w nauce lub inne osiągnięcia,
  11. zaopiniowanie propozycji dotyczących form realizacji zajęć wychowania fizycznego z godzin przeznaczonych do wyboru przez uczniów,
  12. indywidualny tok lub program nauki, zindywidualizowaną ścieżkę kształcenia
  13. propozycję przedłużenia okresu nauki ucznia niepełnosprawnego.

 

Rozdział III

Zadania przewodniczącego i członków Rady Pedagogicznej

 

§ 6

  1. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania w formie komunikatu.

 

  1. Dyrektor szkołyprzedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły.

 

  1. Przewodniczący Rady Pedagogicznej zobowiązany jest do:
    1. realizacji uchwał Rady Pedagogicznej,
    2. wstrzymania realizacji uchwał niezgodnych z przepisami prawa,
    3. analizowania stopnia realizacji uchwał Rady Pedagogicznej,
    4. dbania o autorytet Rady Pedagogicznej, ochrony praw i godności jej członków,
    5. zapoznawania członków Rady Pedagogicznej z obowiązującymi aktualnie przepisami prawa oświatowego oraz omawiania trybu i form ich realizacji.

 

 

§ 7

Członek Rady Pedagogicznej zobowiązany jest do:

  1. Przestrzegania postanowień prawa oświatowego, wewnętrznych uregulowań prawnych szkoły oraz Zarządzeń Dyrektora Szkoły.
  2. Czynnego uczestnictwa we wszystkich posiedzeniach i pracach Rady Pedagogicznej oraz jej komisji i zespołów, do których został powołany. W szczególnych przypadkach losowych członek Rady Pedagogicznej może być zwolniony z udziału w zebraniu, za zgodą dyrektora szkoły.
  3. Zapoznania się z protokołem i uchwałami przyjętymi na zebraniu.
  4. Realizowania prawomocnych uchwał Rady Pedagogicznej także wtedy, kiedy zgłosił do nich swoje zastrzeżenia.
  5. Składania przed Radą Pedagogiczną sprawozdań z realizacji przydzielonych zadań.
  6. Nieujawniania spraw omawianych na posiedzeniach Rady Pedagogicznej, które objęte są tajemnicą służbową.
  7. Nieujawniania spraw omawianych w trakcie posiedzeń Rady Pedagogicznej, które mogą naruszyć dobra osobiste, godność oraz dobre imię pracowników szkoły, słuchaczy a także uczniów lub ich opiekunów.
  8. Godnego zachowania w trakcie posiedzeń Rady Pedagogicznej, umożliwiającego sprawną realizację przyjętego porządku posiedzenia.
  9. Współtworzenia atmosfery życzliwości, koleżeństwa i zgodnego współdziałania wszystkich członków Rady Pedagogicznej.
  10. Prezentowania postawy służącej kreowaniu pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku.

 

§ 8

 

Do podstawowych zadań Rady Pedagogicznej należy:

  1. Planowanie oraz organizowanie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej.
  2. Śródroczne, semestralne, roczne i końcowe analizowanie oraz ocenianie stanu nauczania, wychowania i opieki, a także materialnych warunków pracy szkoły.
  3. Uchwalanie i zatwierdzanie wewnątrzszkolnych aktów normatywnych zgodnych
    z przepisami prawnymi.
  4. Współpracowanie z opiekunami uczniów.
  5. Kształtowanie właściwych postaw etycznych, zawodowych i obywatelskich swoich członków.

 

Rozdział IV

Szczegółowe zasady działania Rady Pedagogicznej

 

§ 9

  1. Zebrania Rady Pedagogicznej są organizowane:
    1. przed rozpoczęciem roku szkolnego,
    2. w każdym okresie w związku z klasyfikowaniem i promowaniem uczniów, słuchaczy
    3. po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych,
    4. w miarę bieżących potrzeb.

 

  1. Zebrania mogą być organizowane:

 

  1. z inicjatywy dyrektora szkoły,
  2. na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny,
  3. organu prowadzącego szkołę,
  4. co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.

 

  1. Zebrania Rady Pedagogicznej mogą być organizowane również w trybie nadzwyczajnym.
  2. Wystąpienia o organizację zebrania Rady Pedagogicznej w trybie nadzwyczajnym powinny określać przyczynę zorganizowania zebrania oraz pożądany termin jego przeprowadzenia.
  3. Przewodniczący o terminie i proponowanym porządku zebrania zawiadamia wszystkich członków Rady Pedagogicznej przynajmniej z tygodniowym wyprzedzeniem.
  4. Nadzwyczajne zebranie Rady Pedagogicznej może być zorganizowane w dniu powiadomienia.
  5. Rada Pedagogiczna w czasie ograniczenia funkcjonowania szkół i placówek może organizować spotkania i podejmować decyzje zdalnie, za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

 

 

§ 10

  1. W zebraniach rady pedagogicznej mogą również brać udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie
    i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły lub placówki, przedstawiciele pracodawców, organizacji pracodawców, samorządu gospodarczego lub innych organizacji gospodarczych, stowarzyszeń lub samorządów zawodowych oraz sektorowych rad do spraw kompetencji.
  2. Osoby, o których mowa w ust. 1, uczestniczą w tej części zebrania Rady Pedagogicznej, związanej z ich działalnością lub współpracą ze szkołą.
  3. Osoby zaproszone, niebędące członkami Rady Pedagogicznej, nie biorą udziału
    w głosowaniach.

 

§ 11

  1. Porządek zebrania zatwierdza Rada Pedagogiczna.
  2. Głosowanie w sprawie porządku zebrania odbywa się po otwarciu przez przewodniczącego zebrania i stwierdzeniu jego prawomocności (quorum).
  3. Bezpośrednio przed głosowaniem w sprawie porządku zebrania członkowie Rady Pedagogicznej mogą zgłaszać propozycje zmian w porządku zebrania.
  4. Propozycje zmian w porządku zebrania może również złożyć przewodniczący.
  5. Propozycje zmian w porządku zebrania przewodniczący poddaje pod głosowanie Rady Pedagogicznej.

 

Rozdział V

Tryb podejmowania uchwał

 

§ 12

  1. Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
  2. W przypadku równej liczby głosów o podjęciu uchwał decyduje głos przewodniczącego.
  3. Uchwały podejmowane są głównie w trybie jawnym, w określonych w § 14 przypadkach stosuje się tryb tajny.

§ 13

 

  1. Głosowanie jawne przeprowadza Przewodniczący Rady Pedagogicznej.
  2. W głosowaniu jawnym członkowie Rady Pedagogicznej głosują przez podniesienie ręki.

 

§ 14

  1. W głosowaniach tajnych podejmuje się uchwały:
  2. w sprawach, których wymagają tego przepisy prawa,
  3. w sprawach personalnych dotyczących członków Rady Pedagogicznej i innych pracowników szkoły,
  4. na zarządzenie prowadzącego zebranie,
  5. na wniosek członka Rady Pedagogicznej poparty w głosowaniu przez co najmniej 1/2 liczby obecnych na zebraniu, po uprzednim jawnym głosowaniu nad przyjęciem tajności głosowania.
  6. W celu ustalenia wyników głosowania tajnego Rada Pedagogiczna powołuje w głosowaniu jawnym trzyosobową komisję skrutacyjną. Komisja sprawdza i rozdaje karty do głosowania oraz instruuje o technice głosowania.
  7. Głosy oddawane są do urny w obecności co najmniej dwóch członków komisji.
  8. Komisja ogłasza ustalone wyniki głosowania, które odnotowuje się w protokole.
  9. Opieczętowane przez komisję karty do głosowania Przewodniczący Rady Pedagogicznej przechowuje do dnia zatwierdzenia protokołu.

 

§ 15

 

  1. Przewodniczący wstrzymuje wykonanie uchwały Rady Pedagogicznej niezgodnej
    z przepisami prawa:
    1. o wstrzymaniu wykonania uchwały przewodniczący niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący oraz organ nadzoru pedagogicznego,
    2. organ nadzoru pedagogicznego w porozumieniu z organem prowadzącym uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa,
    3. rozstrzygnięcie organu nadzoru pedagogicznego w sprawie uchylenia uchwały jest ostateczne.
  2. Jeżeli Rada Pedagogiczna nie podejmie uchwały o wynikach klasyfikacji i promocji uczniów lub słuchaczy rozstrzyga Dyrektor szkoły.
  3. W przypadku, gdy Dyrektor Szkoły nie podejmie rozstrzygnięcia o wynikach klasyfikacji i promocji uczniów lub słuchaczy rozstrzyga nauczyciel wyznaczony przez organ prowadzący szkołę. Zadania organu prowadzącego wykonuje Prezydent Miasta Katowice.
  4. W czasie ograniczenia funkcjonowania szkoły lub sytuacjach nadzwyczajnych dopuszcza się formę głosowania elektronicznego lub w trybie obiegowym.

 

 

 

Rozdział VI

Dokumentowanie zebrań

§ 16

  1. Z zebrania Rady Pedagogicznej sporządza się protokół.
  2. Członkowie Rady Pedagogicznej dokumentują swój udział na zebraniu podpisem na liście obecności, która stanowi załącznik do protokołu.
  3. W protokole zamieszcza się zwięzły opis omawianych spraw i podjętych ustaleń zgodnie z porządkiem obrad. Protokół sporządza się w ciągu 14 dni od daty posiedzenia; podpisywany jest on przez przewodniczącego oraz sekretarza i zostaje wyłożony
     w sekretariacie szkoły przez okres 2 tygodni w celu zapoznania się z jego treścią przez członków Rady Pedagogicznej.
  4. Każde kolejne zebranie Rady rozpoczyna się od informacji o przyjęciu protokołu
    z poprzedniego posiedzenia i ewentualnej informacji o zgłoszonych poprawkach. – Jeśli do przewodniczącego Rady nie wpłyną pisemne uwagi w okresie 2 tygodni od napisania protokołu. W przypadku zgłoszenia poprawek przyjmuje się je zwykłą większością   głosów i wpisuje na początku nowego protokołu. Poprawki i uzupełnienia do protokołu umieszcza wyłącznie protokolant.
  5. Protokół z zebrania Rady Pedagogicznej powinien zawierać:
  6.  datę zebrania,
  7. liczbę uczestników zebrania oraz stwierdzenie prawomocności posiedzenia, tzw.  quorum,
  8. wykaz osób uczestniczących w zebraniu z głosem doradczym (jeżeli takie w zebraniu uczestniczyły),
  9. zatwierdzony porządek zebrania,
  10. stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego zebrania (jeśli protokół został napisany i minął czas na zapoznanie się z protokołem i zgłaszanie poprawek)
  11. przebieg zebrania,
  12. numery podjętych uchwał,
  13. treść zgłoszonych i zatwierdzonych do realizacji wniosków,
  14. załączniki (lista obecności, podjęte uchwały, wystąpienia prelegentów, plany pracy, sprawozdania, regulaminy itp.)
  15. podpisy przewodniczącego i protokolanta.
    1. Drobne poprawki nanosi się na wydruku protokołu długopisem i potwierdza podpisem dyrektora lub sekretarza Rady Pedagogicznej
    2. Protokoły zebrań sporządzane są w formie wydruku komputerowego wg ustalonego szablonu.
    3.  Strony protokołu są numerowane. Każdą stronę protokołu podpisuje sekretarz Rady
      i przewodniczący Rady.
    4. Wydruki protokołów są przechowywane w segregatorze, ułożone w porządku numerycznym.  Raz w roku (po zakończeniu roku kalendarzowego) protokoły są oddawane do oprawy – powstaje księga protokołów:
    5. na pierwszej stronie księgi protokołów zamieszcza się adnotację „Księga zawiera... (podać liczbę) protokołów rady pedagogicznej z roku...”
    6. na końcu księgi protokołów zamieszcza się adnotację „Księga zawiera następujące protokoły rady pedagogicznej (wymienić numer protokołu, z dnia ..., liczbę stron, rodzaj i liczbę załączników).”

10.  Protokoły zebrań Rady Pedagogicznej są tajne, a księga protokołów nie może być wynoszona poza budynek szkoły.

11.  Prawo wglądu do protokołów zebrań Rady Pedagogicznej mają upoważnieni pracownicy organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą i organu prowadzącego.

 

§ 17

  1. Sekretarza zebrania wyznacza przewodniczący Rady Pedagogicznej spośród powołanych na początku roku sekretarzy Rady Pedagogicznej. W razie nieobecności sekretarzy przewodniczący wskazuje protokolanta spośród obecnych członków Rady.
  2. Dyrektor szkoły powołuje sekretarzy Rady Pedagogicznej na okres stały lub na okres roku szkolnego.

 

§ 18

 

  1. Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
  2. Zmiany w regulaminie mogą być dokonane w drodze uchwały Rady Pedagogicznej.

 

Regulamin został zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną Zespołu Szkół Handlowych im. Bolesława Prusa w Katowicach dniu 20 kwietnia 2020 roku.